muisarm

10 Effectieve Tips om je Computermuis Beter te Gebruiken

0 comments By

Al jaren is het gebruik van de computermuis onderwerp van discussie.

Daar heb jij natuurlijk geen last van, of misschien toch wel?

Vraag jezelf bijvoorbeeld eens af:

  • Heb jij altijd je hand boven de muis terwijl je hem niet gebruikt?
  • Is de armlegger van jouw bureaustoel wel een goede ondersteuning voor je elleboog?
  • Hang jij ook naar voren in je bureaustoel om je arm op het bureaublad te plaatsen?
  • Voel jij ook soms die tinteling in pols, arm of schouder?

Reden genoeg om eens kritisch te kijken naar jouw gebruik van de computermuis.

Hoe nu verder?

Een standaard muis is vaak de oorzaak van ontstane klachten. Wetenschappelijke publicaties noemen een aantal risico factoren voor de “muisarm” of “RSI klachten”. Termen als pronatie, ulnaire deviatie en dorsale flexie zeggen je echter waarschijnlijk niets, behalve dat ze nogal eng klinken.

Vanuit de praktijk kunnen we wel aangeven welke aanpassingen je kunt doen om klachten en pijn te bestrijden. Begin bij de basis, een goede ergonomische muis is net zo belangrijk als het aanpassen van bijvoorbeeld je werkhouding.

Dit zijn onze tips:

1. Muis dichtbij

Door je muis goed bij je lichaam te houden, geef je de beste ondersteuning. Zet je armlegger iets boven je bureaublad om zo in een mooie lijn die ontspannen houding te vinden. Ontspanning in je schouders.

2. Met of zonder draad

Het snoer van de muis kan soms van invloed zijn op de besturing van de muis, zeker als je werkt met een te kort snoer beperkt het je beweging. Draadloze muizen zijn tegenwoordig goed en veilig. Let wel op dat het model dat je kiest geen zware batterij heeft, dat maakt het gebruik juist weer onaantrekkelijk.

3. Muis en laptop

Handig die mousepad op je laptop? Voor eventjes wel, maar realiseer je dat de houding bij langdurig gebruik verre van optimaal is. Je kent het vast, voorover gebogen met je neus zowat in je scherm voelt niet goed. Gebruik altijd een laptophouder, los toetsenbord en muis, dat gaat je veel problemen schelen in de toekomst.

4. Muis en toetsenbord

Dat standaard toetsenbord is niet altijd nodig. Wist je dat 90% van de gebruikers eigenlijk geen numeriek deel nodig hebben? Door het gebruik van een kleiner (smaller) toetsenbord verbeter je de plaatsing van je muis, en dus je werkhouding.

5. Centraal muizen

Ben jij een actieve gebruiker van je muis ? Wellicht is het dan te overwegen om gebruik te maken van een centrale muis. Je muis ligt dan voor je toetsenbord en er ontstaat een natuurlijke ontspanning in je onderarmen.

Een uitstekend voorbeeld hiervan is de de Mousetrapper, deze werkt namelijk ook nog eens sneller én preciezer dan een reguliere muis.

Mousetrapper Flexible

 

6. Rustmomenten/pauze

Zweef niet altijd maar met je vingers boven die muis! Dit geeft onnodig veel spanning en een continue belasting. Laat je vingers rustig op de muis rusten, of leg je hand gewoon even ergens anders neer als je leest. Noem het maar een mini pauze van al die pezen in je polsgewricht.

7. Je houding

Werk aan het totaalplaatje: niet alleen hoe je de muis vast hebt, of welk toetsenbord je gebruikt is belangrijk. Ook je goed ingestelde stoel en de juiste hoogte van je beeldscherm is bijvoorbeeld belangrijk. Ergonomische stoelen en beeldscherm verhogers maken dit een fluitje van een cent.

Vraag gerust advies aan de ARBO-verantwoordelijke binnen jouw bedrijf, ze helpen je graag!

8. De juiste instellingen

Gaat jouw muis-aanwijzer ook zo langzaam? Met enkele klikjes in de instelling van je muis kun je deze wat meer “naar je hand zetten”.

9. Sneltoetsen

Vaak is er de mogelijkheid om het knippen, plakken en al dat soort muisfuncties te vervangen door een combinatie van sneltoetsen op je toetsenbord. Het kost soms even tijd, maar uiteindelijk zitten die toetsen in je hoofd en scheelt dat je een berg “klikjes” per dag.

10. De juiste muis

Verschillende situaties, verschillende voorkeuren en wensen. De lengte en/of de breedte van je hand spelen daarbij ook een grote rol. Er zijn tegenwoordig zeer veel verschillende muizen, zodat er altijd een passende is voor jouw situatie. Advies is altijd om deze te testen bij jouw werkplek, daar moet je hem ten slotte gebruiken.

Het klinkt misschien wat simpel, maar het maken van de juiste keuze is niet altijd eenvoudig. Ga gericht op zoek, weet wat je nodig hebt, waaraan de muis moet voldoen en test, test test.

Totdat je zeker weet dat dit de muis is die jou verder helpt op weg naar een gezondere werkomgeving!

Heb jij vragen over het kiezen van de juiste muis? Wij geven je graag een geheel vrijblijvend advies. Stuur ons een mail naar info@vke.nl of neem direct telefonisch contact op via 020 – 4923808!

About the author

Visser bv

Website:

Related Posts

indirecte verlichting

Het geheim van de grote behoefte aan licht

Ben jij al door de winterdepressie heen ? Grote kans...

lawaai

Lawaai op de werkplek: hoe verbeter je de werkomgeving?

Zit jij ook dagelijks in die mooie kantoortuin zonder dat...

swopperintro-e149995201351

Gezond, actief en bewegend zitten ? Jij kan dat !

“Wist je dat meer dan 6 uur per dag je...

Leave Your Comment